گروه املاک صدف منطقه 22

اطلاع رسانی پروژه های منطقه 22 اطراف دریاچه چیتگر

گروه املاک صدف منطقه 22

اطلاع رسانی پروژه های منطقه 22 اطراف دریاچه چیتگر

سایت گروه مشاورین املاک صدف در منطقه 22 و شهرک گلستان در زمینه های زیر به شما خریداران و فروشندگان و سرمایه گذاران عزیز خدمات میدهد:

1-پیش فروش اپارتمان در شهرک گلستان و منطقه 22 تهران ( سرمایه گذاری در منطقه 22 )

2-رهن و اجاره مسکن در شهرک گلستان و منطقه 22 تهران

3-خرید و فروش اپارتمان و خانه در شهرک گلستان و منطقه 22 تهران

4-خرید و فروش و مشارکت در ساخت زمین های هکتاری ( بزرگ ) و قطعات 200 متر به بالا در شهرک گلستان

ضوابط طراحی پارکینگ

دوشنبه, ۱۱ فروردين ۱۳۹۹، ۰۱:۱۶ ق.ظ

پارکینگ و انواع آن

منظور از پارکینگ مکان هایی است که به منظور توقف ماشین ها و دیگر وسایل نقلیه در ساختمان ها تعبیه می شوند. احداث پارکینگ در تمامی ساختمان ها ضروری بوده و برای برج های مسکونی و تجاری جزو الزامات شهرداری می باشد. چرا که کنترل ترافیک و مدیریت وسایل نقلیه ساکنین و افراد بازدید کننده از این ساختمان ها امری واجب و ضروری است.

با توجه به نکات گفته شده در ساختمان های مختلف با کاربری های متفاوت شاهد پارکینگ های کوچک و بزرگی هستیم که در ادامه به بررسی قوانین مربوط به طراحی پارکینگ خواهیم پرداخت.

انواع پارکینگ بر اساس نوع ساختمان مربوطه شامل موارد زیر است:

پارکینگ عمومی

این پارکینگ ها از نظر ابعاد و موقعیت مکانی به گونه ای طراحی می شوند که قابلیت استفاده برای عموم را داشته و از ظرفیت نسبتا بالایی برخوردار هستند. احداث این پارکینگ ها در خیابان های شلوغ و پرتردد معمول تر بوده و از قوانین خاص خود برخوردار است.

 

پارکینگ

 

پارکینگ خصوصی

پارکینگ های خصوصی که تحت تملک و اختیار افراد خاصی می باشد بطور معمول برای ساختمان های مسکونی در نظر گرفته می شود و افرادی غیر از ساکنین آن ساختمان اجازه استفاده از آن را ندارند.

ضوابط مربوط به احداث انواع مختلف پارکینگ متفاوت بوده اما در مجموع می توان موارد زیر را برای آنها برشمرد.

درب پارکینگ

  • در پارکینگ های خصوصی ارتفاع درب پارکینگ بایستی بالاتر از 210 سانتی متر باشد.
  • درب ورودی و خروجی ماشین ها در پارکینگ های عمومی بایستی بصورت مجزا تعبیه شود.
  • ارتفاع درب ورودی و خروجی در پارکینگ ها عمومی بایستی حداقل 240 سانتی متر باشد.
  • در پارکینگ های کوجک عرض درب ورودی بایستی حداقل 3 متر و در پارکینگ های بزرگ حداقل 6 متر باشد.

ورودی پارکینگ

 

ورودی پارکینگ

 

در بسیاری از پارکینگ ها ورودی پارکینگ دارای یک شیب نسبتا ملایمی به صورت منحنی و یا مستقیم، جهت ورود به بخش توقفگاه پارکینگ می باشد. تعبیه این شیب ورودی دارای قوانینی به شرح زیر است.

  • برای توقف خودرو پیش از رسیدن به شیب راهه باید فضایی در نظر گرفته شده و  حداقل ۳ متر طول داشته باشد.
  • شیب این فضای تعبیه شده، باید حداکثر 5 درصد شیب رمپ باشد.
  • عرض ورودی پارکینگ ها در صورت شیب دار بودن، عرض شیب راهه شرایط زیر را دارا بایستی داشته باشد
    • در صورت منحنی بودن 3.5 متر
    • در صورت مستقیم بودن 3 متر
  • برای چرخش ماشین در شیب راهه های منحنی، شعاع داخلی منحنی شیب راهه باید حداقل ۳ متر باشد.
  • معیار تعیین طول رمپ منحنی، یک متر از بر داخلی رمپ به طرف محور آن است.
  • کف شیب راهه بایستی از مصالحی غیرلغزنده تشکیل شده باشد.

ورودی پارکینگ

 

توقفگاه خودروها

محل توقف خودرو ها نیز دارای شرایط خاصی است که به منظور سهولت در پارک و خروج از آن بایستی در نظر گرفته شود. علاوه بر این بایستی این بخش از پارکینگ دارای تهویه مناسب جهت بهبود کیفیت هوا باشد. در ادامه به برخی از این نکات که بایستی در پارکینگ های مختلف رعایت شود را ذکر خواهیم کرد.

  • ابعاد توقفگاه خودرو ها بایستی 6 در 2/60 باشد.
  • برای مانور ماشین ها نیز فاصله ای به اندازه 3/40 متر، تا توقفگاه مجاور باید در نظر گرفته شود.
  • اگر محل توقف ماشینی کنار دیوار قرارداشته باشد، می توان ابعاد توقفگاه را به صورت ۶ در ۲ متر در نظر گرفت.
  • برای خروج آسان از پارک، پشت هر ماشین بایستی 5 متر فضای آزاد در نظر گرفته شود.
  • توقفگاه خودروها باید به گونه ای باشد که مزاحمتی برای استفاده از انباری، سرویس ها و یا دریگر فضاهای تعبیه شده در پارکینگ نداشته باشد.

نکات تکمیلی پیرامون قوانین پارکینگ

  • در پارکینگ های عمومی بایستی فضایی به معلولین اختصاص داده شود که این میزان معمولا 2 درصد فضای پارکینگ بوده و بایستی در نزدیکی ورودی و خروجی پارکینگ تعبیه شود
  • در صورت تعبیه ستون در فضای پارکینگ قوانین مربوط به چگونگی ساخت ستون ها و فاصله محل توقف خودروها متفاوت بوده و بایستی آنها را در نظر گرفت. به عنوان مثال بایستی ستون ها با علائم هشدار دهنده مشخص شوند تا از برخورد ماشین ها با ستون ها جلوگیری شود.
  • برای تمامی پارکینگ ها برخورداری از خروجی اضطراری و دسترسی مستقیم به طبقات به وسیله پله، الزامی است.
  • در صورت وجود آسانسور در ساختمان برخورداری همزمان از پله و آسانسور برای پارکینگ ها در تمامی طبقات الزامی است.
  • درب ورودی پارکینگ بایستی در موقعیتی تعبیه شود که حتی الامکان نیاز به قطع درخت در خیابان مربوطه نباشد.
  • در صورت تعبیه پارکینگ در طبقات زیرزمین یا همکف ساختمان، مساحت این بخش از ساختمان، جزء تراکم محاسبه نخواهد شد.

نکات تکمیلی پیرامون قوانین پارکینگ

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۱/۱۱
حسین جعفری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی