گروه املاک صدف منطقه 22

اطلاع رسانی پروژه های منطقه 22 اطراف دریاچه چیتگر

گروه املاک صدف منطقه 22

اطلاع رسانی پروژه های منطقه 22 اطراف دریاچه چیتگر

سایت گروه مشاورین املاک صدف در منطقه 22 و شهرک گلستان در زمینه های زیر به شما خریداران و فروشندگان و سرمایه گذاران عزیز خدمات میدهد:

1-پیش فروش اپارتمان در شهرک گلستان و منطقه 22 تهران ( سرمایه گذاری در منطقه 22 )

2-رهن و اجاره مسکن در شهرک گلستان و منطقه 22 تهران

3-خرید و فروش اپارتمان و خانه در شهرک گلستان و منطقه 22 تهران

4-خرید و فروش و مشارکت در ساخت زمین های هکتاری ( بزرگ ) و قطعات 200 متر به بالا در شهرک گلستان

مالیات املاک و مستغلات

دوشنبه, ۱ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۰۶:۲۱ ب.ظ

مالیات مستغلات چیست؟

با توجه به مفهموم مالیات، تمامی کسب و کارها و درآمد ناشی از آن مشمول پرداخت مالیات شده و به عنوان یکی از منابع تامین بودجه کشور به شمار می رود. مالیات املاک و مستغلات به عنوان مالیات مستقیم شناخته شده بسته به درآمد های حاصل از فعالیت های افراد متفاوت بوده و شامل درآمد های ناشی از اجاره املاک با کاربری های مختلف و همچنین خرید و فروش آنها می شود.

انواع مالیات املاک و مستغلات

در بازار مسکن هر گونه فعالیتی که منجر به درآمدی برای افراد شود مشمول مالیت املاک و مستغلات بوده و در مجموع موارد زیر را شامل می شود.

 

انواع مالیات املاک و مستغلات

 

مالیات بر درآمد ناشی از اجاره املاک و مستغلات

همانطور که مشخص است این نوع از مالیات مربوط به درآمد ناشی از اجاره املاک بوده و تنها به املاکی تعلق می‌گیرد که متراژی بالاتر از ۲۰۰ متر در شهرستان‌ها و بالاتر از ۱۵۰ متر در تهران داشته باشند.این نوع از مالیات شامل دو مورد اجاره دست اول و دست دوم می باشد. بطوری که اگر ملک توسط مالک آن به اجاره داده شود به عنوان اجاره دست اول و اگر توسط مستاجر به شخص دیگری اجاره داده شود از نوع اجاره دست دوم خواهد بود. در هر کدام از این دو نوع اجاره میزان مالیات متفاوت بوده و دارای سقف مشخصی می باشد.

برای تعیین میزان مالیات در اجاره دست اول، ابتدا 25 درصد مبلغ اجاره به منظور تامین هزینه های مربوط به استهلاک ساختمان و تعهدات مالک کسر شده و مابقی به عنوان مالیات پرداخت خواهد شد و در نوع دست دوم مابه تفاوت اجاره دریافتی و اجاره پرداختی به عنوان مالیات منظور خواهد شد. 

در این میان در صورتی که مالک دارای چند واحد مسکونی باشد یک واحد به عنوان محل سکونت وی و یک واحد نیز برای سکونت یکی از نزدیکان که شامل پدر و مادر، فرزندان، همسر مالک می باشد مشمول پرداخت مالیات نبوده و نیاز به پرداخت آن نخواهد بود. علاوه بر این اگر درآمد حاصل از اجاره ملک، به عنوان تنها راه درآمد مالک به شمار رود بسته به سقف تعیین شده از سوی مراجع مشمول پرداخت مالیات نمی باشد.

مالیات بر نقل و انتقال املاک

این دسته از مالیات شامل درآمدهای ناشی از خرید و فروش ملک و نقل و انتقال مالکیت آن، ساخت و واگذاری ملک و همچنین درآمد ناشی از واگذاری سرقفلی املاک می شود.

در زمان خرید و فروش ملک و نقل و انتقال سند، مالیات ناشی از درآمد حاصله بسته به معیارهایی شامل سن ساختمان، مساحت زمین و زیربنا، نوع سازه، تجهیزات، موقعیت ملک و نوع کاربری تعیید شده و به طور معمول 5 درصد ارزش ملک مورد نظر خواهد بود که با توجه به معیارهای ذکر شده محاسبه می شود.

مالیات مربوط به سرقفلی ملک شامل 2 درصد میزان تعیین شده برای حق کار در ملک مورد نظر در زمان نقل و انتقال آن می باشد. به عبارتی بسته به میزان سرقفلی ملک محاسبه و تعیین می شود.

مالیات مربوط به ساخت و ساز و فروش املاک به میزان ارزش ملک مورد نظر و سود حاصله از آن بستگی داشته و تنها در شهرهایی با جمعیت بالاتر از 100هزار نفر اجرا می شود. مالیات مربوط به این نوع از معاملات بخش مسکن به ارزش ملک مورد معامله بستگی داشته بطوری که برابر با 10 درصد ارزش ملک خواهد بود.

 

مالیات بر نقل و انتقال املاک

 

مالیات بر مستغلات خالی

بر عکس مالیات های عنوان شده که در بازار مسکن برای در آمد حاصله از فعالیت های مختلف شاهد آن هستیم خانه های خالی نیز مشمول پرداخت مالیات شده و بسته به مدت زمانی که خالی از سکنه باشند میزان مالیات تعیین شده برای آنها متفاوت خواهد بود. بطوری که اگر خانه ای یکسال متمادی خالی از سکنه باشد از دایره پرداخت مالیات خارج بوده اما در سال های بعد و در صورت خالی بودن مشمول پرداخت می باشد. میزان مالیات برای این خانه ها بصورتی است که در دومین سال متمادی که خالی باشند بایستی مبلغی برابر با یک دوم مالیات مربوط به اجاره، در سومین سال، مبلغی برابر با مالیات مربوط به اجاره و در چهارمین سال مبلغی برابر با یک و نیم برابر مالیات مربوطه به اجاره را پرداخت نمایند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۲/۰۱
حسین جعفری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی